De kleine lettertjes

Papyrus vindt dat kleine lettertjes eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn. In Nederland hebben wij als democratie een aantal wetten ingesteld die we allemaal -moeten- volgen.

Zo ook Stichting Papyrus. Hierbij verklaren wij dat wij altijd de wet naleven. Dit houdt in dat wij soms heel moeilijk of vervelend zijn maar dat de intentie van Papyrus altijd het goede is.

Dit kan uiteraard nog steeds niet zijn wat voor jou rechtvaardig voelt. De wet is nu eenmaal de wet. Je kunt gelijk hebben maar gelijk krijgen dat is altijd punt twee. Juist daarom werken wij samen met advocaten, juristen, incassobureaus, mediators en bijvoorbeeld financieel adviseurs zodat wij steeds beschikken over gedegen advies en daarmee jou een goed advies kunnen geven.

Omdat het heel belangrijk is dat er altijd een overeenkomst ten grondslag ligt aan elke opdracht, maken wij die dan ook. Voor elke opdracht. Het kan dus zijn dat jij niet 1 maar misschien wel drie opdrachtbevestigingen hebt getekend bij Papyrus. Op die manier zijn er goede afspraken tussen ons en jou en weet je precies wat je van ons kunt verwachten.

En wij ook van jou. Want een overeenkomst is, dat zegt het woord al, de verbindende factor tussen twee of meer partijen.

Op onze website vind je heel veel informatie en vertellen wij jou wat wij doen, hoe we dat doen, op welke voorwaarden wij dat doen en, zo goed als dat op voorhand kan, zeggen we wat de kosten daarvoor kunnen zijn. Alle definitieve afspraken staan in onze opdrachtbevestiging die jij bij de start van elk traject bij ons hebt ondertekend. Daarin staat ook hoe de overeenkomst en/of de opdracht kan eindigen. Voordat je deze ondertekend hebt, heb je van ons al heel veel uitleg gekregen hierover.

De meeste klanten vinden dat niet zo leuk dat we zoveel tijd besteden aan het uitleggen van onze werkwijze bij het begin van het traject. Maar achteraf zijn ze er dan wel weer blij mee. Want ze weten dan tenminste wat ze tijdens een traject of abonnement kunnen verwachten, hoe je bijvoorbeeld kunt opzeggen en hoe jouw dossier wordt afgesloten. En dat is wel zo fijn voor beide kanten.

Onze uitgebreide algemene voorwaarden

In onze algemene voorwaarden staat in juridische taal hoe Papyrus werkt, wat daarvoor de voorwaarden zijn en wat jij kunt verwachten. Onze website is hier al een hele grote samenvatting van. In de algemene voorwaarden staat ook wat wij van jou als klant verwachten. Natuurlijk kun je tijdens je contact met ons altijd om de algemene voorwaarden vragen. Je zult merken dat wij die heel vaak met jou bespreken tijdens onze contacten met jou, juist omdat wij die heel belangrijk vinden.

Je kunt de uitgebreide voorwaarden eenvoudig bij ons opvragen door ons een email te sturen.

Zet hierin: “ik wil de algemene voorwaarden opvragen”. Binnen vijf werkdagen ontvang je een email van ons secretariaat met het document algemene voorwaarden als bijlage. Uiteraard kun je altijd met ons mailen als je hier vragen over hebt.

Geheimhouding en fatsoensnormen

De wet is daar heel duidelijk over. En eigenlijk weten we allemaal heus wel wat kan en wat niet kan. Want als er over jouw zaken dingen naar buiten komen die je niet leuk vindt, wil je ook dat hier wat aan gedaan wordt. Of liever nog, dat het ongedaan gemaakt wordt.

Papyrus mag, op basis van de door jou getekende volmacht, alle informatie die jij ons geeft bekijken, bespreken en bewaren zoals ons dat goed lijkt. Dit geldt ook voor alle informatie die wij over jou ontvangen, zowel mondeling als schriftelijk. Dit is voor jouw zaak in de meeste gevallen heel prettig omdat Papyrus met alle informatie een goed beeld heeft van jouw zaak. Wij houden jouw informatie geheim. Die wordt alleen gedeeld als dat kan op basis van de volmacht en als dat echt nodig is, bijvoorbeeld met de rechtbank en soms met schuldeisers om een goede regeling te treffen. Dit vermelden wij altijd in je dossier.

Van sommige documenten zullen wij alleen zeggen dat wij die hebben en dat we die hebben gelezen maar die geven we niet zomaar aan iemand anders. Denk hierbij aan een medisch dossier, een rapport van een psycholoog of informatie die voor jou zwaarwegende gevolgen zou kunnen hebben. Het feit dat Papyrus verklaart dat zij die informatie kent, is in de meeste gevallen voldoende om jouw zaak vooruit te helpen.

En informatie over ons? Als Papyrus deze niet heel duidelijk zelf aan iedereen vertelt, als wij die niet op het internet hebben gezet of niet naar jou hebben gemaild of geappt,dan  geldt daarvoor natuurlijk hetzelfde als voor jouw eigen informatie.

JIj houdt die geheim. Alles wat jij van Papyrus weet, houdt je voor jezelf.

Heb je vragen over wat je wel en wat je niet mag vertellen? Vraag het eerst aan ons. Mail of app je vraag en wij zullen je zo snel mogelijk antwoord geven. Dan weet je het zeker.

Maak je toch dingen, zaken of feiten van Papyrus, haar werkzaamheden of haar medewerkers en of vrijwilligers openbaar waarvan je wist of had kunnen en moeten weten dat deze niet openbaar zijn of waren, dan zal Papyrus je hiervoor wel aansprakelijk stellen. Dit staat ook in de wet, en je kunt dit daar nalezen als je meer informatie wilt weten over dit onderwerp. In alle gevallen geldt dat wat in Nederland als normaal wordt beschouwd, ook voor deze informatie geldt. Als we er niet onderling uitkomen, dan zullen wij de rechter vragen om hierover te beslissen. Dit doen wij omdat die informatie in de meeste gevallen over andere mensen (dus ook over de medewerkers en vrijwilligers van Papyrus) gaat.

En alle mensen hebben recht op privacy. Zo zit dat.

Tot slot nog een puntje van aandacht over het starten van een procedure bij de rechter

Kun je echt alles in een overeenkomst opsommen? De meeste vragen aan Papyrus gaan over een overeenkomst. De vraagsteller wil dingen uitsluiten. Wil dat de andere partij dingen niet mag of juist moet doen. Natuurlijk zijn onderlinge afspraken over het einde van de overeenkomst goed om erbij op te schrijven. Dat geeft duidelijkheid. Maar een echt goede overeenkomst en/of een opdrachtbevestiging gaat over de overeenkomsten die je samen hebt, als je een traject start.

In Nederland hebben we een hele goede wet. De wet is heel duidelijk. Het is dus niet nodig om die in een overeenkomst te herhalen of hieruit stukken te citeren. Eigenlijk zorgt dat nu juist voor verwarring bij een verschil van mening tussen de partijen. Hoe eenvoudiger de overeenkomst in duidelijke taal, hoe minder verwarring. Dat is waar Papyrus voor staat.

De intentie van het begin en van het eindresultaat. Als je die voor ogen hebt, en voor ogen houdt, dan komt het in de meeste gevallen gewoon goed. Ook als je op een moment geen vriendjes meer wilt zijn of niet kunt zijn.

Is er dan geen onenigheid? Jawel. Juist dan pak je de overeenkomst – of in de volksmond het contract- erbij. En je leest nog eens rustig wat je ook al weer in dat allereerste begin samen had afgesproken. Dat helpt altijd. Dan ga je er rustig voor zitten en je maakt een lijstje van de dingen die nu nog geregeld moeten worden, aan beide kanten. En aan beide kanten evenveel. Pas dan kan de overeenkomst netjes beëindigd worden.

Soms verliezen we die intentie uit het oog. Daar zijn we mensen voor. Dan is het fijn dat er de mogelijkheid is om een rechter te vragen om recht te spreken. Dit zou, zo vinden wij bij Papyrus, het allerlaatste stapje moeten zijn. En niet de eerste. Daarom is het goed om te weten dat, zelfs als je al een keer bij de rechter bent geweest en nu weer afwacht tot de volgende stap in die procedure, je nog steeds momenten overhoudt waarop je kunt stoppen. Omdat je een oplossing hebt gevonden, omdat je weer bent gaan praten met je wederpartij of omdat je vindt dat het wel genoeg is geweest. Dat kan en mag altijd.

————————————————————————————————————————————————————————-

Zo, nu weet je wat de -algemene- voorwaarden van Papyrus zijn en waar je meer informatie daarover kunt vinden. Als je nog vragen hebt, neem gerust contact met ons op.

Wij helpen je graag.