Je hebt een vraag over een juridisch probleem. Na een beetje rondvragen weet je nu wel dat advies hierover je geld gaat kosten. Je bedenkt, heb ik een rechtsbijstandsverzekering? Kan die mij helpen? 

Kan ik zomaar een advocaat bellen? Hoe ga ik dat betalen? En als dat niet lukt, wat dan?

Op deze vragen geven wij je het antwoord. Ja, je mag altijd een advocatenkantoor bellen of mailen en je vraag voorleggen. Heel vaak kan die je gewoon helpen dus dan is dat een prima idee. Als je onder een bepaalde inkomensgrens leeft, kun je in aanmerking komen voor gefinancierde rechtsbijstand vanuit de overheid.
Kijk hiervoor op: 

https://www.rechtsbijstand.nl/

Met een advocaat kun je vaak een afspraak maken over een vaste prijs voor de werkzaamheden die voor je gedaan worden. Dit is fijn als je geen vergoeding van de kosten van de advocaat krijgt of als je rechtsbijstandsverzekering (nog) geen dekking geeft omdat jouw vraag/probleem nog een echt juridisch geschil is. 

Waarom is Papyrus er voor particulieren?

In veel zaken is er, ondanks dat wij vinden dat de overheid dit wel zou moeten vergoeden, geen vergoeding mogelijk, ook niet bij de rechtsbijstandverzekering. Wij vinden dat iedereen recht heeft op goed juridisch advies.

Ook als je een ingewikkeld probleem hebt, het niet heel zeker is of je wel gelijk gaat krijgen terwijl je dat overduidelijk wel hebt of als je gewoon niet genoeg geld hebt om de kosten (in 1 keer) te betalen. 

Papyrus kan je helpen. In ieder geval door jouw vraag/probleem eens goed te bekijken. 

Wij lezen alle stukken, gaan voor jou op onderzoek uit en doen eventueel extra navraag bij een specialist. Daarna schrijven we een onderbouwd advies. Meestal staat daar in dat je wel geholpen kunt worden. Dat kan zijn door Papyrus zelf of door een advocaat of een andere specialist. Als wij een derde inschakelen, is deze na de bestudering door Papyrus vaak wel bereid jouw zaak op zich te nemen terwijl jij “nee” te horen kreeg. Dit komt doordat wij veel ervaring hebben, ook met het samenvatten van een zaak voor de deskundigen. 

Heel soms kan ook Papyrus geen juridische zaak voor je (laten) starten. Toch helpen we in die gevallen heel vaak wel de persoon die bij ons de aanvraag doet. Er zijn immers nog meer manieren om “problemen” op te lossen. En wij zetten ons daar echt voor in. 

Als je eerst wilt overleggen met een van onze consulenten kan dat altijd.

Kom langs bij het inloopspreekuur van onze winkel De Vraagbalie. Kijk voor meer informatie over het spreekuur op https://stichtingpapyrus.nl/spreekuur

Wil je liever mailen? Dat kan natuurlijk ook. Stuur in dat geval een email naar administratie@stichtingpapyrus.net met als onderwerp: Vooradvies.

Zet je naam, woonplaats en telefoonnummer erbij en wij nemen binnen twee werkdagen telefonisch contact met je op voor het maken van een telefonische afspraak. Je kunt tijdens dat gesprek je verhaal uitleggen, daar heb je ongeveer een kwartier de tijd voor. De kosten voor dit gesprek zijn hetzelfde als bij het gesprek in onze winkel. Onze consulent stelt je wat vragen en spreekt met je af wanneer je de e-mail met de uitkomst van het gesprek kunt verwachten. In die e-mail staat ook of wij je kunnen helpen. 

Informatie over de kosten vind je door hier te klikken.